VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Popis: Fiat Panda po čelním nárazu.
Fiat Panda po čelním nárazu.
6.12.2018

Nové crashtesty s nepříjemným překvapením

Nové výsledky nezávislých bezpečnostních zkoušek aut přinesly nepříjemné překvapení. Zcela propadl vůz Fiat Panda. Zklamala také nová verze off-roadu Jeep Wrangler. Naopak modely Audi Q3, BMW X5, Hyundai, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 a Volvo V60 získaly maximální počet pěti hvězd.

Před několika dny prošlo osm nových aut přísným testováním. Auta absolvovala zkoušky ochrany dospělých cestujících i dětských pasažérů, zkoušku ochrany zranitelných účastníků silničního provozu a testování prvků aktivní bezpečnosti. Ze série náročných testů si vozy Audi Q3, BMW X5, Hyundai, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 a Volvo V60 odnesly maximální hodnocení, tedy pět hvězd. Naopak žádnou hvězdu nezískal levnější model nižší třídy Fiat Panda. Jednu hvězdu za bezpečnost dostal Jeep Wrangler.

„Současné vozy zvládají v drtivé většině případů klasické nárazové zkoušky bez větších problémů. Panda je ale nezvládla. Při čelním nárazu nemá cestující na zadním sedadle Pandy dobře chráněný hrudník, při nárazu zezadu by utrpěla jeho krční páteř. Naprosto skandální jsou pak výsledky ochrany dětí. V předním i bočním nárazu byly rozdány nejhorší možné známky za ochranu hlavy menších i větších dětí. V obou případech bylo riziko vážného zranění hlavy a krku vyhodnoceno jako vysoké,“ popisuje špatné výsledky Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Fiat si zopakoval propadák z loňského roku, kdy nástrahy Euro NCAP vůbec nezvládl model Punto. Pandě navíc uškodilo, že výrobce šetřil na systémech aktivní bezpečnosti, což penalizovalo celkové hodnocení.

Pouhou jednu hvězdu si odnesl robustní off-road Jeep Wrangler, který na první pohled evokuje pocit bezpečí. Ve srovnání s Pandou ale dopadl jen o chlup lépe a získal jednu hvězdu. Důvodem bylo málo prvků aktivní bezpečnosti, nedostatečná ochrana hrudníku zadních pasažérů a převážně horší ochrana chodců. Nepříjemným překvapením byly potíže s instalací některých univerzálních autosedaček.

Spotřebitelská organizace dTest je členem iniciativy Euro NCAP, která testy bezpečnosti automobilů v Evropě organizuje. Výsledky stovek testovaných vozů najdou spotřebitelé zdarma ve veřejně přístupné databázi. Euro NCAP testuje bezpečnost nových automobilů už 21 let a je při tom přísnější než homologační zkoušky. „Motoristi potřebují spolehlivé a přesné informace týkající se bezpečnosti provozu jednotlivých automobilů. Hlavním cílem programu Euro NCAP je motivovat koncerny k výrobě bezpečnějších a lépe vybavených vozů,“ vysvětluje smysl testování Hana Hoffmannová.

Autor / zdroj: Kristýna Kuncová

Doporučujeme

Ján Novák RENO H&N, stavební a malířská firma

Malířské natěračské a lakýrnické práce * Oprava světlíků a střech - rekonstrukce * Stavební, zednické a bourací práce * Zateplení objektů, hala a RD * Výškové práce - spáry, nátěry * www.renohn.cz

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Den otevřených dveří pivovaru Velké Březno se letos velmi vydařil

Tisíce návštěvníků si nenechaly ujít Den otevřených dveří ve Velkém Březně, který se konal v sobotu 31. srpna. K návštěvě lákaly koncerty, zábava i sk

Post

Expedice Tomáše Petrečka se na K2 dostala do výšky 8100 m.n.m. bez použití kyslíku

Výprava ve složení Tomáš Petreček, Marek Novotný a Pavol Lupták vyrazila v půlce července do pákistánské části Himalájí. Trojice měla v plánu usilovat

Post

Ústí má problém s vysokými koncentracemi škodlivého ozónu

Měřící stanice v centru Ústí nad Labem v letošním roce už zaznamenala po 40 dní překročení platného limitu pro přízemní ozón.

PARTNEŘI

www.renohn.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA